29. oktober 2013 - Trening i Alfhallen

Det er litt mye på timeplanen for tiden, så jeg må prioritere hva jeg bruker tiden på. Men selv om jeg ikke alltid får skrevet om treninger jeg har, tenker jeg mye på hva jeg lærte og skal jobbe videre med.

Denne treningskvelden ble en blanding av kne og stå, simulert 15-meter DFS og 50-meter ISSF-skive.

Hvis det er noe jeg kan bli bedre på så er det å trene på stillingsskifte. Jeg trives definitivt mest med det å fokusere på en ting om gangen, og jobbe med det lenge. Raka motsetningen av hvordan DFS-skytingen er igrunn. Og det er jo litt dumt siden det er det jeg har utstyr til. Så da har jeg valget - enten vinne i lotto og kjøpe nytt og "riktig" utstyr - eller trene på stillingsskifte. Jeg har foreløpig tenkt å prøve ut det siste alternativet..

Jeg startet kvelden med litt kne og stå på 50-meterskiva for å gå gjennom stillingene og fokus. Jeg kom frem til at jeg ville prøve å fjerne et av de tre innleggene jeg har bakpå børsa for å komme nærmere siktet. Nå som jeg ikke skyter liggende og ikke har rekyl, så trenger jeg strengt tatt ikke så mange. Det var litt uvant på stående, men med litt terping, prøving og justering så gikk det seg til.

Etter en stund stilte jeg inn skiva på simulert DFS 15-meterskive for å se hvor i landet jeg lå. For det er ikke akkurat klart for meg når jeg skjøt 15-meter DFS sist.. Jeg har så langt kun skutt 50-meter innendørs. Derfor var det litt rart, men også artig å se at jeg hadde skutt 246 poeng på "prøve-25-skudden". Da merket jeg at pulsen steg litt i og med at jeg nå skulle kjøre et ordentlig program med klokke og lukket skjerm. 

Jeg har det med å gjøre en lang historie enda lenger - men skal unngå det nå. Kort fortalt følte jeg at jeg gjorde en god gjennomføring på den første kneserien og det ble 50 sikre poeng. På stående ble jeg litt vinglete og passiv. Så rette jeg fokuset over på tyngden og balansen under føttene, og triggerne slik at jeg fikk til en grei 48-serie til slutt. Neste kneserie hadde litt mer puls, men jobbet med avspenning og tøffhet i avtrekket og fikk anvist en tett og fin 50-serie. Med 148 som utgangspunkt før 10-skudden så steg pulsen litt. Men nå var jeg gira på å få til en bra ståendeserie og det hele føltes og så mye bedre ut i siktet. Siste kneserie følte jeg dog ble farget av litt for mye puls i siktet og spenning i kroppen og følte at skudd nummer tre havnet i nieren. Fasiten ble faktisk en finfin 50-serie på stående og 49 poeng på kne med en bittelitt sur 9.9 på det aller siste skuddet. Klarte ikke helt å være spesielt skuffa siden det ante meg at dette var ny pers. 247 poeng har jeg ikke skutt hverken på trening eller stevne! Ah - for en god følelse dette var! Det viser seg at det hjelper stort å trene på 50-meter. Selvfølgelig skal man takle konkurransenervene når det virkelig gjelder, men fader heller ass - det er da bedre å skyte 247 på trening enn ikke å gjøre det - nå er det i hvert fall håp!

50 - 48 - 50 - 99 = 247! To 9.9 og en 9.8.. ;)
Videre fortsatte jeg med kne og ståendeskyting på 50-meterskiva. Terpe på avspenningen i kroppen, balanse, tøffhet i avtrekket. Jeg merker med en gang hvis jeg blir litt passiv og korrigere meg selv ved å sjekke nullstilling og spenningen i kroppen. Det føles bedre, og siden jeg på en måte har færre men viktige og riktige arbeidsoppgaver så føles det også litt lettere å skyte. Da er det et håp om at man kanskje kan få kjenne på godfølelsen og flyten etterhvert.

Litt forskjellige serier:


10 skudd kne, 50-meter ISSF-skive.
10 skudd kne, 50-meter ISSF-skive.
10 skudd kne, 50-meter ISSF-skive.
7 skudd kne, 50-meter ISSF-skive. Det første skuddet synes ikke på monitoren for det gikk av i 7eren. Litt for hard på avtrekkeren der gitt - men det er bedre at det skjer enn at man er passiv sier Vebjørn!
Kveldens notatbokskriblerier:
- NULLSTILLING
- Kne: venstrebeinet ganske mot kroppen/på linje med rumpa - slappe av!

- Husk å bruke triggerne - gå ordentlig gjennom de tre fasene!
- Pust deg ned!
- Vær tøff!
- Stå: Kjenn vekten/balansen under føttene - slipp opp i hofta og kroppen - 0-stilling!


Summen av kvelden erfaringen gjorde at jeg også har meldt meg på noen stevner fremover. Jeg ser jo at jeg kan skyte på trening. Også når pulsen stiger litt. Men jeg trenger stevnertreningen hvis jeg skal utvikle meg videre og sette erfaringene på prøve. Det skal i hvert fall bli interessant å kjenne på presset igjen, for nå er det mildt sagt en stund siden sist. Men jeg skal virkelig prøve å holde fokuset på det jeg noterte under kveldens trening, så får vi se hvordan det går. Som de sier: den som intet våger, intet vinner..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar