23. februar 2010 - Første trening hos OØMSL...

Ja, så var dagen endelig kommet og jeg skulle ha min første trening sammen med miniatyrskytterne i Oslo Østre. Var så heldig å få sitte på med Ola og Christine til banen. Vi startet økten ved 5-tiden, for det skulle være Generalforsamling klokken 7, og derfor var det heller ikke voldsomt mange som tok noen skudd. Var bare deilig å komme igang for min del, men samtidig følte jeg også denne gangen at det var andre ting som hadde første prioritet oppi hodet mitt..





Begynte med 14 skudd på kne (det ene skuddet satt faktisk skjevt i hylsen, så den gikk ikke inn.. forundrer meg ikke - DFS standard skudd..). Følte jeg satt godt, slappa av og generelt gjorde jobben min - og det så til og med riktig så bra ut. Men fant fort ut at det ikke var så rart siden jeg skjøt på NSF 15m skive, og den har en litt større blink enn DFS 15m skive.. Merker at jeg har litt problemer med grepet, at avtrekkerhånden fort sklir hvis jeg slapper av sånn som jeg skal. Med en gang jeg klemmer slik at jeg ikke sklir, så merker jeg at jeg har mer lett for å bli anspent i høyre skulder, som igjen forgreiner seg til nakke/hals.. Derfor tok jeg gaffateipen fatt og la teip på området, og det hjalp en del.. (se bildet over)


14 skudd kne - ganske bra, litt surt med utdrageren på første skuddet - but but it isnt only only!

Fulgte deretter på med 10 skudd stående, slik at det sammenlagt ville bli 25skudd DFS "program". Var litt vinglete, men hovedproblemet var igjen øynene. Ble sinnsykt sår i øynene med en eneste gang, og da blir konsetrasjonen min også lik null! Ikke morro. Allikevel holdt jeg ganske bra, helt til det på slutten begynte å koke litt, og da kom det et par niere. Måtte også jobbe noe voldsomt med å holde hodet og synet fokusert for å få det siste skuddet på plass.. Skudd nr 11 skjøt jeg på kne for å ta igjen det bøyde skuddet fra forrige kneserie.

Litt artig å skyte på NSF 15m skive, for det er det jeg skal skyte 45skudd stående på i Norgesmesterskapet den 11. april. Gav meg en bedre følelse og mer ro, for det stemmer mer overens med holdeområdet mitt for tiden..



10 skudd stående + det siste skuddet på kne.

Så tenkte jeg at det var "back to reality" og 15m DFS skive.. fallhøyden var stor, og det var ikke godt å lande! Øyene mine ble ikke bedre, og det samme gjelder konsentrasjonen!! Blir så frustrert over å ikke ha skytebriller, og orker snart ikke å vente helt til LS!! Håper virkelig at Jan Brekke, norges beste og nesten eneste optiker med skytebriller som spesialfelt, tar seg en tur ned til Østfold snart!

Uansett er også balansen et stort problem. Tipper hele tiden fremover, og vet jaggu ikke helt hva jeg skal/må gjøre for å få orden på det. Fant også ut at jeg ikke kan ta igjen glidelåsen på buksen noe særlig, for det gjør at høyre ben får ekstra "press" fra skytterbuksa, som igjen gjør at beinet må jobbe for å ikke få en knekk i kneet.. Ble nemlig plutselig (har opplevd det før og..) så innmari sliten i høyreleggen..nesten så sliten at det begynte å vibrere - og da er det egentlig ikke noe annet å gjøre enn å slutte å trene stående den kvelden, og heller hvile leggen. Men sta som jeg er så ville jeg ikke gi meg der.. Prøvde meg derfor på stående uten skytesko, for å trene balansen bedre. Merket egentlig ikke noe forskjell med eller uten sko..hmm

Trøblet selvfølgelig fortsatt med synet, og tenke jeg måtte finne en midlertidig løsning på dette: stiller meg godt opp i stillingen med våpenet og hodet på plass - øya igjen - kjenne på balansen og tygden i kroppen og under beina, avslappa i hoftene og andre ledd, resten av kroppen - når jeg har roen, åpne opp øya og se "hvor jeg er" - justere litt - lukke øynene igjen - sjekke "hvor jeg er, evnt justere" - lukke øynene igjen, finne roen - så åpne, og begynne i prosessen med å avlevere skuddet - og til slutt etterholding! Det gav meg mer konsentrasjon og sikt - og vi kan vel kalle denne prossessen "Å FINNE NULLPUNKTET" om og om igjen, hehe..

På tross av denne "nye" spare-øynene-teknikken, så greide jeg aldri helt å være i nuet. For mange ikke skyterelaterte tanker, og en overarbeidet høyrelegg satte en stopper for det. Men allikevel synes jeg ikke treningen var bortkastet. Blant annet kjenner jeg mer og mer at jeg har behov for noen økter med tørrtrening og Scatt´klikking for å få fokuset tilbake. Men jeg lurer fortsatt på hva jeg kan gjøre med forovertippingen min - noen forslag der ute?? Kanskje treningsveiledning hos Anne Grethe er på sin plass igjen..?


Sånn så siste serien ut på stående med skytesko på - eller det så vel ikke helt ut.. allikevel var denne 10skudden en av de beste på DFS 15m stående. Det hjalp med mye med "lukke-øya-teknikken", men med vipping og generell surring på stående må det jobbes mye mer..



Etter endt trening, gikk jeg for å skifte, og hvem fant jeg der i et bur - jo det var den skjønne hunden Leo (5mnd), til Ola og Christine. Han er bare så søøøt og koslig, hihi.. smelter jo når de øya ser på meg! Var nok veldig greit at han satt der og venta mens alle var på Generalforsamlingen, for han er veldig glad i å utforske/tygge på ting.. ;o)

Jeg trena lenger enn de andre, men rakk å få med meg slutten av møtet, hvor blant annet Ingrid Stubsjøen endelig fikk utdelt sin velfortjente Kongepokal. Etter det offisielle møtet var avsluttet ble det også tid til å snakke litt med noen av lagets medlemmer - rett og slett kjempehyggelig!!


Første trening var kanskje ikke så vellykket når det kom til skytingen, men synes det var et veldig trivelig første møte med laget. Nå håper jeg bare at jeg finner noen som bor i nærheten av meg som jeg kan sitte på med fast til trening! :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar