9. februar 2010 - 15m trening i Degernes..

I dag var det trening som stod på programmet - trodde jeg.. På grunn av barneskirenn ute i Østbygda, måtte jeg steppe inn som "hjelper" under ungdommenes trening ikveld. Ikke noe problem for meg - jeg synes det bare er hyggelig!

Det ble til slutt 3 lag, og over 25 ungdommer å hjelpe! Var mye å pirke på her og der - spesielt de som skjøt med anlegg hadde lagt til seg en veldig dårlig uvane, nemlig det å holde børsa under kolben med venstrehånda istedet for å ha den foran avtrekkerbøylen! Huff, slikt må det bli slutt på for de gir de et dårlig grunnlag for videre skyting. Det å skyte med anlegg er det første man gjør for å lære det grunnleggende om skyting og stillingen, og da bygge videre på dette når de skal begynne med rem. Håper derfor de det gjelder ikke "glemmer" dette neste gang når ikke jeg er der.

Ellers var det mange skyttere jeg så som har et stort potensiale med fine stillinger og gode samlinger!
Problemet er at de ikke får helt den oppfølgingen og instruksjonen som de trenger. Fokuset på treningene bør ligge på at det er nettopp det - TRENING! Istedetfor å ligge å skyte fem og fem skudd om gangen i en fei til man er ferdig med de 25 skudda - det lærer de ingenting av i lengden! Det er så viktig at hver enkelt skytter blir lagt merke til, og spurt de riktige spørsmålene på en hyggelig og avslappet måte, og så få hjelp til å løse "problemet/problemene". Det vil blant annet gi dem en følelse av utvikling, mestring og et ønske om å forsette med skytingen. For det er jo det alle som driver med en sport vil - å føle at man utvikler seg i positiv retning, samtidig som man har det gøy på og utenfor banen!

Det jeg så spesielt blant de litt mer erfarne, var skyttere som så gjerne ville, men som ikke visste hva de gjorde galt eller burde rette på. Og hvis de kanskje hadde en ide om hva de burde justere, så var det ingen tid til det - de var jo bare der for å skyte de 25 skudda.. Sånt blir det ingen nye storskyttere av i Degernes..
Kanskje det ville vært en ide å dele skytterne opp mer, slik at de som var ferskest og med anlegg kunne skyte først og få grundig hjelp. Deretter kom de litt mer erfarne og skjøt "fritt antall treningsskudd" med fokus på småjusteringer og utprøving - med en liten
"MonteCarlo-konkurranse" til slutt ;o)


De litt mer erfarne skytterne på rad og rekke i konsentrasjon under kveldens trening.

En annen ting som også har vært og fortsatt er et problem er at mange skyter med anlegg altfor lenge. Premie uansett plassering og poengsum på stevner er selvfølgelig et av årsakene til at mange vegrer seg for å skyte i rekrutt/eldre rekrutt. En annen grunn er også "klespresset". Feltjakke med krok er det ikke så ofte man ser lenger - det er som oftest skytejakke, rem og hanske. Trenden har blitt den at skytterlagene i tillegg til våpen, også har utlånsklær - enten det er nye standardjakker som er innkjøpt, eller gjenbruk av andres skytterklær som kanskje har "krympa" med åra. Et slikt tilbud i DSL tror jeg ville hjulpet mange litt kjappere over i rekruttklassene! Det vil også bli mindre økonimisk press på foreldrene, for barna vil da først få mulighet til å prøve litt "ordetlig" skyting - før de bestemmer seg for at dette vil de satse på..

Under kveldens trening prøvde jeg å gjøre justeringer på det jeg lett kunne se var et problem, og spesielt da når det gjaldt remmer. Ellers prøvde jeg å få de til å bli mer oppmerksomme på venstrearmen og at den skal være avslappa, samtidig som de måtte finne nullpunkt og deretter saaakte men sikkert presse skuddet avgårde. Ungdommene var kjempeflinke til å høre etter å gjøre det jeg sa, og jeg så mange forbedringer i løpet av treningen. Det var spesielt artig å hjelpe en jente på 10 år som for andre gang skjøt uten anlegg - hun hadde to flotte samlinger på tross av at hun holdt på å drukne i den lånte feltjakka. Selv om hun ble litt sliten på slutten, holdt hun stand. Fornøyd var hun ikke, men (og kanskje litt derfor) har hun absolutt potensiale til å bli LS-god så lenge hun får den riktige oppfølgingen.


Selv om hun nesten drukna i feltjakka, stod hun på som bare det!

Det ble som sagt mye å gjøre ikveld, men det var veldig koslig å kunne gi litt tilbake til laget mitt etter så mange år - en bonus var det jo og å få hyggelige tilbakemeldinger etter treningen var over. Har veldig lyst til å ta turen tilbake for å hjelpe til litt senere! Nå håper jeg bare at de husker litt av det jeg sa til neste trening ;o)

Må vel innrømme at jeg var litt sliten etter 3,5 timer med skyteveiledning, men tenkte at det var lurt å ta noen skudd allikevel.
Skjøt først noen prøveskudd, og så 25-skudd vanlig 15m program.


Ok 50 serie først på kne.. fokuset var nullstilling, avspenning og gooode avtrekk..


En grei ståendeserie, men fokuset kunne vært veldig mye bedre.. Mye av problemet ligger nok i synet mitt - eller mangel på godt syn..


Veeeldig dårlig kneskyting på 3dje serien.. var nok ikke så nøye på o-punktet som jeg burde ha vært..


Siste stående var også litt ufokusert.. blind og sliten, hehe..


5. og siste serie på kne ble en overraskende god 50-serie.. Kan ikke si at det føltes så bra, så den tar jeg med en klype salt. Uansett ble det 243 også idag - helt greit etter en så lang dag, men jeg har mer på lager!


Treningsområdet mitt - vann må man ha!


Tok ti skudd på stående for å prøve å se om jeg kunne være litt mer fokusert. Var litt mer på og skjøt derfor litt bedre..


Til slutt tok jeg 14 skudd på kne - ingen nydelig samling eller bra gjennomføring - et tydelig tegn på at det nå var kvelden for min del ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar