8. februar 2010 - Holstadcupen runde 2

Da var det endelig mandag igjen, og klart for en ny uke med "skytemaraton". Ikveld var det andre runde i Holstadserien - en cup laget for å få spesielt de yngste ut og med på litt vennlig lagskyting. For min del er dette flott treningsskyting og en mulighet til å få prata litt med de andre i skytterlaget.

Kjente i hvert fall at det var godt å ta på seg skytterklærne igjen og sikte mot skiva.. hadde jo abstinenser om fredagen! Min plan for denne skytingen var som før; fokus på nullpunkt, avspenning og gode avtrekk - uansett - men også å ikke skyte 5 prøveskudd på stående, men heller 3 gode og så få bittelitt ekstra tid på kne. Og det gjennomførte jeg.. allikevel var ikke stillingen helt på plass til de første 5 skudda på kne, så det ble en lurvete 48 serie. På stående derimot jobbet jeg bra, helt fra jeg bygde opp stillingen til siste etterholding ble gjort. Kunne sikkert vært enda mer nøye, men ville ikke "utfordre skjebnen" helt og presse på til jeg mista det lille klare synet jeg hadde. Slet nemlig en del med synet (igjen).. var mer sår i øya enn til vanlig idag, og så ikke særlig klart. Spesielt ikke hvis jeg stirra for lenge! Men uansett ble det 49 på ståendeserien, og det er jo bra (selv om jeg tror jeg kunne unngått 9´ern hvis jeg hadde sett mer).. I tillegg skrudde jeg denne gang 1,5 finknepp til venstre - et halvt mindre enn vanlig, bare for å teste - men jeg kan fortsatt holde meg til 2 finknepp!

Neste serie var på kne, og hadde fokuset spesielt rettet på likevekten i kroppen, nullpunkt og det å være avslappet i venstre arm/høyre ben og ta gode avtrekk. Jeg vil vel si at stillingen kjentes 90% bra under skytingen, altså ikke optimal, men var overbevist om at en avslappet kropp og gode avtrekk ville gi betalt til syvende og sist - og det gjorde det. Fikk 50 poeng, litt skjev, men godt hold!

Med 147 på 15-skudden skal da Maren vanligvis reagere slik: bli stiv som en stokk, få økt puls til ca190, skjelve i hele kroppen, tenke ukontrollerte tanker om poengsummer og det å drite seg fullstendig ut, få klamme hender osv osv.. "Kjempemorro" hver eneste gang dette skjer!! Men denne gangen var det annerledes, istedet var det slik; fokus på nullpunkt, avspenning/likevekt og gode avtrekk, avslappet i høyre hånd, en følelse av selvtillitt/kontroll, tenkte ett og ett skudd.. I det hele tatt, en veldig god opplevelse.. Ja selvfølgelig, pulsen var litt høyere enn vanlig, men det gjorde liksom ingenting for "jeg hadde jo kontroll".. Litt av dette kan jeg faktisk takke stevnet i Aas for. Hvor jeg på de 10 siste skudda plutselig fant roen - sånn som det skal føles når man står å skyter. Tenkte tilbake på hvordan kroppen min og tankene i hodet var da, og forsøkte å gjenskape det. Det klarte jeg, og synes det fungerte kjempegodt!

Marginene var kanskje ikke helt på min side denne gangen, men allikevel viser 9.7, 9.8, 9.9, X.1 og #.6 at jeg faktisk hadde kontroll på stående! Litt surt med en 9.7 på siste kneserie, men med 243 som samlet poengsum skal jeg ikke klage. Nesten bare godt å vite/føle at man har enda mer på lager!



Her er skytelappen sett gjennom iphonen sitt øye.. lå litt til høyre hele veien igrunn, men hadde nok ikke greid å fange mer en ett poeng på et halvt knepp til venstre. Er ikke helt begeistret for hvordan "Kongsberg mikroelektronikk" viser "skivene".. ser ut som om jeg har spredd masse - "Megalink" derimot, de bygger opp selvtilliten! Jeg føler uansett at både vi som skyter og de som ser på har glemt hvor liten blinken - eller nærmere bestemt prikken er! Mange av de nye skytterne/foreldrene har ikke engang sett en ordentlig 15m skive! Neste prosjekt blir å finne en god gammeldags pappskive for å minne meg (og kanskje andre) på det!

Hvis det var noe spesifikt ved stillingen som jeg skulle nevne idag, så er det at jeg fortsatt sliter men litt dårlig kinnkontakt på stående.. kommer meg liksom ikke ned til kinnstøtta og blir "svevende" litt over, og da kan fort hodet begynne å dirre hvis jeg er litt spent.. Når skal de begynne å modifisere Sauer´n. Greit DFS baserer seg på militæret, og at man skal kunne skyte med "hvilket som helst gevær".. Men er det allikevel ikke snart på tide at vi utvikler oss litt vi og.. er 20 år siden Saueren kom og nesten ingenting har skjedd form- og justeringsmessig. Selvfølgelig kan en jo begynne å skyte i NSF, men foreløpig har jeg ikke råd til den type skyting (ny superfancy børse og klær)..


PS: Degerneslaget vant over Eidsberg - med full pott etter at repittpoengene var lagt til! Heia Degernes! I tillegg skjøt klasse 2 skytteren Jeanette Andersen ny pers, og 240 poeng ikveld - gratulerer!! Kult at du har tatt opp skytingen igjen ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar