28. mai 2012 - Pinsestevne i Spydeberg og Askim

Etter en riktig så fornøyelig helg med masse sol og avslapping var det tid for å avslutte pinsehelgen 2012 med litt skyting. I går tørrtrente jeg litt og oppdaterte innsiden av patronkassen med riktige triggerord og smilefjes - og i dag skulle jeg teste de ut.

Været var ok i Spydeberg - litt vind, men banen ligger litt skjermet til. Liggendestillingen er fortsatt ny, så jeg var spent på om jeg kom til å finne den. Det føltes ok, men kanskje ikke så “stram” i skuldra som jeg ønsker. Det ble en litt skjev 49-serie.

På stående var jeg nøye med å finne nullstilling - det samme gjaldt triggerne. Jeg jobbet veldig aktivt med de og var kjempekonsentrert. Jeg kjente jo at jeg var litt spent, men det var ikke viktig - det var triggerne som var viktige! Jeg hadde en skikkelig god følelse da jeg var ferdig. Og måtte bare smile litt ekstra da jeg så smilefjeset inni patronkassa mi. Jeg starta med å få anvist en nier ut til høyre og resten av skudda lå også ut til høye - men i en samling! Det var jeg kjempefornøyd med - på tross av at det ble to niere på en serie som hadde samling til 50 poeng. For dette betyr at det virkelig lønner seg å fokusere fullt og helt på triggerne man har og ikke bry seg om at man kjenner at man er nervøs. Det føltes som en god serie - og det var det jagguimeg også! Nå var jeg veldig happy!

Jeg fortsatte på kne med de samme triggerne. Når jeg begynte å skyte så jeg derimot at jeg kanskje ikke var helt sentrert med tanke på nullstillingen. Jeg justerte inni serien, men var usikker på hvor jeg kom til å havne til slutt. Nok en gang ble det en skjev serie til høyre, 49 poeng. Men allikevel var jeg godt fornøyd med 146 på 15-skudden :)

Prøveskudda tok jeg på stående som vanlig. Grunnlaget starta og mitt mål var nok en gang å fokusere på ett og ett skudd, og nullstille meg for hver gang - triggene skulle følges. Jeg bytter nå magasin mellom hvert stillingsbytte siden jeg ikke vil at det aller første skuddet skal bli varmt der det ligger i kammeret og derfor vil gå høyt. Nå så jeg imidlertid at det første skuddet ble litt lavt, men jeg fortsatt bra på de to neste. Kne så rundt ut, med litt puls selvfølgelig og liggende gikk raskt - som vanlig.

Man vet jo aldri før man har skutt, og det er alltid spennende når det gjelder grunnlaget siden dette går så raskt unna. Men bank i bordet, så har jeg ikke skutt dårligere grunnlag enn 96 poeng så langt i denne sesongen :D Fasiten denne gang ble en lav nier på det første ståendeskuddet og en 9.9 på det nest siste liggendeskuddet. Bittelitt surt, men det børstet jeg raskt av meg igjen. 244 poeng var jeg strålende fornøyd med - og ekstra fornøyd siden jeg faktisk hadde jobbet så bra med triggerne. Dette smakte rett og slett godt!

Omgangen gjenstod. Jeg refokuserte og tok maaange klikkskudd både før etter de prøveskudda jeg skjøt. For min del er de tre minuttene vi har før omgangen utrolig mye verdt! Her har man en gyllen mulighet til å kjøle ned løpet bittelitt, roe seg selv ned og komme inn i omgangsflyten ved å ta mange klikkskudd. Jeg tror nok mange hadde vært tjent med å gjøre akkurat det samme istedetfor å ligge og irritere seg over de “lange” tre minuttene de må vente for å få lov til å komme igang med omgangen.. bare et tips ;)

Flyten var tilstede og nullstillingen var bra på plass. Ild ble ropt og jeg har nå begynt å klikke det første skuddet for å få følelsen på nullstillingen og for at ikke det første skuddet skal bli varmt og gå høyt. Jeg rekker kun å tenke en trigger - tøff - men den er viktig for at avtrekket skal bli så bra som mulig i en slik stressa situasjon. Det fløt veldig godt og det så rundt ut i siktet.. Anvisningen begynte nok en gang på høyre side, og det var mildt sagt spennende å følge med.. Tendensen var hele tiden høyre.. Helt på slutten - skudd nummer ni snek seg ut i nieren til høyre, men ellers holdt jeg tieren akkurat. 99 poeng med en kjempefin samling og det var igrunn det aller viktigste for meg å se - at samlingen nå endelig var der. Og det gjør også at jeg virkelig har troen på at de vanene og den stillingen jeg nå bygger meg på liggende er det beste jeg kan gjøre - den kommer til å bli mer stabil og vil funke som bare f!

Jeg var bare så utrolig fornøyd og glad etter skytingen - jeg hadde holdt meg til triggerne på minst 90% av skudda, og det funka som bare det. Jeg hadde gjort en kjempebra innsats og jeg fikk betalt for det!

244 - 343 poeng, med veldig veldig veldig fine samlingen :D

Askim var neste og siste stopp. Jeg hadde en del ekstra tid før jeg skulle skyte og roet ned med litt mat og prat i skytterhuset.

Askimbanen er mye mer vindutsatt enn Spydeberg, og det blåste veldig kraftig. Men jeg skulle ikke fokusere på dette, men fortsette og konsentrere meg om triggerne mine - meg og mitt.

Jeg startet med en ganske fin 50-serie på liggende hvor jeg og var fornøyd med gjennomføringen - på tross av at jeg nesten lå helt inntil veggen. På stående jobbet jeg med å finne nullstillingen. Jeg trodde jeg hadde den, men da jeg skjøt var det ikke helt bra. Jeg vet ikke helt hva det kan ha vært, men det var akkurat som om jeg ikke helt "følte" triggerne og innimellom hoppet jeg over et trinn.. Det var lurvete - milevis fra følelsen i Spydeberg hvor alt var så "logisk".. Skudda satt spredd over et stort område - ikke kult å se 46 poeng på skjermen - men samtidig fortjente jeg egentlig ikke bedre etter den jobben jeg hadde gjort. Dessuten var det jo kne nå, og det skulle jeg takle!

Nok en gang trodde jeg at jeg hadde funnet nullstillingen, men det kunne virke som om jeg hadde en liten høyretendens på det første skuddet og justerte ut i fra det. Etter det så det nesten ut som om skudda gikk til venstre.. Jeg la også merke til at vinden plutselig var litt varierende.. På monitoren dukket det første skuddet opp i nieren rett ut til høyre - som jeg hadde sett. Nå var jeg spent på hvor de andre satt.. jeg hadde ikke tenkt ferdig tanken engang før skudd nummer to dukket opp i åtteren rett ut til høyre! Den var uventet! Så fulgte en innertier og en tier - det siste skuddet derimot gikk rett ut til høyre i åtteren! Kunne ikke annet gjøre enn å riste litt på hodet og lure på "hva skjedde der.." Utrolig merkelig.. selv tenker jeg at vinden muligens kan ha spilt meg og mine litt milde skudd et lite puss. For åttere pleier jeg å se klart og tydelig!

Med 141 på 15-skudden var jeg selvfølgelig skuffa. Men nok en gang så jeg smilefjeset i partonkassa og da kom jeg på bedre tanker. Nå skulle jeg skyte bra prøveskudd på stående og "naile" grunnlaget om ikke annet. Kos deg litt :)

Prøveskudda på stående gikk som bare det igjen! Nå var stillingen bedre og triggerne kom til sin rett. 49 poeng med en litt overivrig nier på det siste skuddet. Men det gjorde ingenting - for jeg stod godt!

Jeg husker ikke så mye fra gjennomføringen på grunnlaget - bortsett fra at jeg misset litt på magasinbyttet på kne. Det vil si - jeg byttet ikke magasin mellom stå og kne og derfor manglet jeg ett skudd på kne, og jeg satte inn et nytt magasin. Dette gav meg litt ekstra puls - litt surt fordi det fløt så bra på de to første kneskudda. 

Anvisningen viste to niere på samme sted til venstre på de to første ståendeskudda og deretter en innertier til venstre (tror faktisk jeg husker nå at jeg så det siste ståendeskuddet gikk til høyre..). Kne viste to finfine innertier, og en 9.9 til venstre (det var da jeg måtte bytte magasin..). Liggende starta med en dårlig nier til venstre og avslutta med tiere. 96 poeng, men det fikk være brukanes etter den litt "skremmende" 15-skudden. Men det jeg la merke til nå var at vinden hadde holdt seg mer stabil under prøveskudda og grunnlaget - så dette var en liten bekreftelse på at jeg kan ha blitt lurt på kne. 

Omgangen tok jeg med meg - er jo supert å få trent på den uansett! Oppskriften var som på det forrige stevnet og nå var jeg enda mer nøye med triggeren tøff. Ordet gav en fin takt til skytinga. Litt smålurv kan det ha sett ut som - men med mirage er det aldri helt lett å vite. Nok en gang ble anvisningen litt vel spennende. Det begynte bra med tre innertiere, men så sank samlingen ned og jeg støtte borti 10.0 to ganger. Heldigvis var det nok en bra samling og endelig holdt det til 100 poeng - sesongen første forøvrig - og det etter store stillingsjusteringer. Jeg skrev det før og jeg skriver det igjen - dette lover virkelig godt!

237 - 337 poeng

Så ble det kanskje ikke helt den avslutningen jeg ønsket i dag og vanligvis ville jeg vært lei meg etter noe slikt, men jeg føler at sitter jeg igjen med så mye bra! Da klarer jeg ikke å bry meg om den lille uflaksen - for det var det det var. Jeg har vist at jeg kan skyte veldig godt både på stående, kne og liggende hvis jeg fortsetter å jobbe med triggerne mine og virkelig "kjenner" på de når jeg bruker de. 

I morgen tar jeg igjen turen til Eidsberg for å delta på kuset "Trent for å prestere - under press". Det skal bli stas!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar