9. november 2014 - Trening i Alfhallen

Hurra! I dag ble det en næmest perfekt søndag: sov lenge, spiste, dro til Alfhallen og trente i drøye tre timer, tok deretter en joggetur på 40 minutter!

Jeg har kjent på både behovet og lysten etter en god skyteøkt for å få tilbake den gode ståendefølelsen og bygge mer rutine på kne. Med matpakke og utstyret i bilen bar det ut til Kløfta. Kort fortalt var det en noe tung, men veldig nyttig økt. 

Jeg startet på kne hvor jeg hadde mye puls i børsa, så naturlig nok var målet å kvitte seg med mesteparten av bevegelsene og kjenne etter hvordan det føles når ting "går på". Fortsatt er det viktig å plassere pølla under "tærne". Vinkelen på venstrebeinet i forhold til høyrebeinet/låret er i mitt tilfelle 90 grader. Da føler jeg at jeg kan slappe av og er i balanse. Det som også er viktig er hvor langt frem venstrebeinet er plassert. Er det for nærme kroppen blir stillingen høy og jeg blir sittende veldig frempå og litt forknytt. Plasserer jeg imidlertid venstreforten litt foran kneet (klønete forklart), så havner jeg mer bakpå med vekten over rumpa, synker mer sammen og blir mindre anspent og får mindre puls i børsa. Avtrekk er det også lettere å ta. Er jeg i tillegg nøye med både nullstillingen og sentreringen så snakker vi tiere!

På stående slet fortsatt en del og måtte jobbe ganske mye for å lete frem "stillingsformelen" som jeg har mistet litt de siste to ukene. Ting jeg merket meg er at jeg må plassere lillefingeren under magasinutløseren til 6.5en og videre skal børsa gå på tvers over hånden og hovedvekten ligger på "tommelputen". Venstrehånden skal også berøre høyrehånden når jeg holder rundt pistolgrepet - dette låser stillingen.Venstre albue plasseres litt til høyre. Beina plasseres slik de skal (sidetuppen til venstrefot "vannrett" med standplassfront, høyrefoten litt bakenfor og med en liten vri - kjenn etter og stå slik det passer best, husk 18 tommersmerket). og her er det viktig å få riktig balanse slik at jeg ikke tipper så lett fremover. Og sist men ikke minst - hodet skal være helt avspent!!!


Jeg er litt "lat" når det kommer til bilder for tiden, så laget en kjapp collage. Øverst til høyre: sånn ser jeg ut etter tre timer med skytetrening og fullt fokus! Midten høyre: kne. Nederst: stående.

Jeg avsluttet hele økten med 10 skudd lukket anvisning i hver stilling. Det aller viktigste var å ha fokus på det jeg skulle gjøre for å avlevere et perfekt skudd. Jeg ønsket ikke å bli påvirket av det som skjedde på skjermen og skjøt derfor med skjermen vendt bort. Veldig nyttig - og en fin påminnelse om at samlingene i aller høyeste grad er der (selv etter tre timer med fokus)!
Stående, 50 meter ISSF-skive, lukket skjerm.
Kne, 50 meter ISSF-skive, lukket skjerm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar