20. november 2011 - Viken II finaledag

I dag var finaledagen for Viken II 15-meter. Det ble en tidlig start for meg med første skytetid kl. 9. Da var jeg førstemann ut på samlagsskytingen for Østfold-laget. I motsetning til ifjor hadde vi i år en god sjanse for å hevde oss, så det var litt spenning i kroppen. Men når alt kommer til å alt er jeg faktisk roligere når jeg skyter lagskyting enn individuelt. Det ligger nok noe i det at siden vi er flere så står det ikke bare på meg når det gjelder å prestere, og blir derfor litt roligere av den tanken.. Rart, for jeg kan jo i utgangspunktet "ødelegge" for de andre, men den tanken er ikke så veldig sterk. Kanskje fordi jeg også synes det er gøy å være flere og samarbeide om ett mål mål? Jeg tror det :o)

Så var det selve skytingen da. Det var jo litt i tidligste laget på en søndag, så det ble å rulle ut av senga og ut i bilen.. Oppe på Oslo Østre ventet Giske og Pål Øyvind, og Martine som var et veldig hyggelig tillegg til laget fordi hun har skutt innmari bra den siste tiden.

Jeg tror at det kan være en fordel for meg å skyte litt tidlig for da er jeg fortsatt litt avslappa i kroppen, og jeg har ikke fått så mye tid til å tenke over situasjonen. Likevel var jeg selvfølgelig litt spent, men klar for å gjøre en jobb. Jeg begynte med fem prøveskudd på kne hvor det var litt rundt skiva, men tenkte at det var greit. Hadde planer om å skyte noen prøveskudd på stående og, men rakk bare ett skudd. Litt dumt, men fokuserte heller på avspenning og nullpunkt.

Skytingen består av 5 skudd stående og 5 skudd kne på 4 minutter. Og nei, det er ikke spesielt god tid. Du må rett og slett ha en annen ro i kroppen på innendørsskyting vs. utendørs. Planen var derfor å gå hardt ut på stående, og heller ha "god tid" på kne, for der kan poengene plutselig forsvinne hvis man er litt anspent og stressa. Gjennomføringen på stående føltes ganske bra. Klart, det var mye puls men jeg prøvde å være tøff og ha timingen i orden. Jeg hadde i litt over 2 minutter igjen av skytetiden min da jeg satt meg ned på kne. Her brukte jeg nesten ett minutt på å roe meg ned, og kunne derfor kjøre mer på når jeg først kom igang. Også her så det greit ut, men det kunne være at det siste skuddet gikk litt for høyt..

Var ok fornøyd før anvisningen, og det skulle bli spennende å se hva fasiten var.. To tiere kom først, etterfulgt av en 9.9.. Ai ai, stang ut og kjipt. Så kom en tier, før jeg avsluttet med en 9.1-flue! Jøss, den var litt uventet, men antakelig hadde jeg litt for mye fart i kroppen da jeg trakk av slik at jeg ikke fulgte skuddet hele veien ut av løpet og inn i tireren. To tap på stående var da ikke så ille - i hvert fall ikke sånn som det har vært litt den siste tiden. Men kne gjenstod - og der var jeg usikker på det siste skuddet.. Det kom tre tiere på rad, før jeg ble "overraket" av en 9.9.. huff - den niern kom ett skudd for tidlig - skulle jeg da ende opp med to niere på kne også?? Jeg pusta ekstra lettet ut da siste skuddet ble stang inn - 10.0 - god som gull!


97 poeng på samlagsskytingen - fin samling, med en liten flue ;o)

97 poeng må jeg si meg veldig fornøyd med - det var tross alt to 9.9 oppi detta her. Og jeg følte at jeg klarte å holde fokuset ganske bra. Det som også var ekstra hyggelig var at vi allerede ledet med to poeng foran det nest beste laget!

Videre skjøt Giske Bach en flott 98-serie, og Martine Minge fulgte opp med 97 poeng, noe som gav Pål Øyvind Ørmen den første skiva. Flaks, for ankermannen selv proklamerte tidlig med at han nektet å skyte hvis han ikke fikk skive en, hehe.. Østfold ledet med fire poeng før de siste 10 skudda. Det er klart at det var en komfortabel ledelse, men uansett er det fryktelig spennende når anvisningen er igang! Spesielt da Odd Martin Nythe på skive nr. 2 skjøt 50 poeng på stående, var pulsen høy hos meg. Strålende skyting, men han måtte ut i nieren to ganger på kne. Pål Øyvind sa de to første skudda ikke var bra, og de viste også to niere. Og det ble enda mer spennende da skudd nr tre også var en nier.. iiiik.. men heldigvis holdt han tieren resten av skudda, og vi på Østfold-laget kunne endelig puste lettet ut for gullet var vårt! Morro!


Lagmedalje under årets Viken II 15-meter!


Østfold-laget: Giske Bach, Martine Minge, Pål Øyvind Ørmen og meg :o)
(Det var litt kaldt inne på standplass..)


Som sagt så ble det en tidlig start på dagen - litt for tidlig egentlig. Jeg skulle ikke skyte før kl. 1430, så da gjorde jeg som i fjor og dro hjem for å sove litt. Helt genialt spør du meg. Fikk etpar timer på øyet og noen brødskiver i magen før jeg dro opp til Oslo Østre igjen.

Det var lagt i fra fullt lag, men jeg så på dette som en gyllen mulighet for å få trening på presskyting. Vi var tre jenter, og alle hadde 242 som utgangspunkt. Da kjente jeg at nervene kom mer, men fokuserte på at dette skulle være arti og jeg skulle gjøre arbeidsoppgavene mine.

Finaleskytingen består av fem skudd kne i serie, pluss fem enkle skudd stående med ett minutts skytetid per skudd. Jeg tok noen klikkskudd på stående, før jeg gjorde meg klar til prøveskudda på kne. Nå ville jeg finne en enda bedre knestilling enn på lagskytingen - jeg skulle mer over på venstresiden. Dette følte jeg at jeg fikk til - det var likevekt og ro i børsa. Skikkelig bra egentlig. Men fortsatt var jeg treffmessig litt til høy og venstre, slik som på lagskytinga.. Derfor bestemte jeg meg for å skru et halvt knepp til høyre og ett ned.. Selve gjennomføringen av serien var også veldig bra, meeen nok en gang så jeg at det siste skuddet forsvant utenfor tieren. Skal det ikke være mulig å lære snart..? hmmm.. Anvisningen var litt for spennende for min del. Alt satt nede til høyre nå, men heldigvis akkurat stang inn - kjekt meg gode samlinger! Hadde et lite håp om at det siste skudde jeg så gikk opp til høyre kanskje kunne heng i tierkanten fordi jeg var så skjev, men det ble en klar nier. Nok en gang 49 på kne, og ikke helt fornøyd altså - bare nesten.

Så gjenstod den mest utfordrende delen - fem enkle skudd stående. Med en konkurrent på hver side, banket det godt inni jakka. Men jeg skulle uansett finne nullstillingen, være hard på avtrekkeren og ha god timing.. Det spratt rundt i siktet, men det var ikke umulig. Men det jeg synes var vanskeligst var å ikke la meg påvirke av skytterne rundt meg som skjøt veldig raskt. Jeg så heller ikke skjermen med klokka, uten å måtte ta ned børsa og se. Derfor smalt det også litt for raskt fordi jeg ble litt stressa. Nierne på skudd nr 1 og 3 var nok resultatet av nettopp det. Men på de to siste skudda tenkte jeg mer på meg selv og brukte tiden bedre for å gjøre de arbeidsoppgavene jeg må gjøre for å skyte bra. Det funka! Nok en gang ble det 97 poeng, og det må jeg virkelig si meg fornøyd med.


97 poeng og tilsammen 339 poeng på min finaleskyting.

Da var Viken II-helgen over og summert opp. Jeg er veldig glad for at jeg valgte å skyte innledende på torsdag, selv om jeg måtte gå langt ned for å hente motivasjonen. Det har blitt mye bra trening ut av dette her. Jeg leste også på Råde skytterlags sine sider om da de hadde skiskytteren Halvard Hanevold på besøk under jubileumsuken sin. Jeg likte spesielt godt denne tankegangen til Halvard: "I viktige konkurranser er det fort gjort at alvoret melder seg, men da er det viktigere enn noen gang å ha det moro. Tenk på hvor heldig du er som kan bedrive det du liker mest, og vise fram hva du har trent på og hvor god du er!" Pål Øyvind sa også dette i dag, om å vise fram hvor god du er. Det ligger mye sannhet i dette. Ha trua, ha det gøy. Jeg har så lyst til å kjenne den gleden, og faktisk hadde jeg et lite innslag av dette før jeg skulle inn på banen i dag. Kanskje det er håp for meg likevel. Kjenner i hvert fall at det hjelper stort å ha trivelige likesinnede rundt seg - det blir ikke så anspent og alvorlig da.. :o)

Jeg hadde også mye ekstra energi da jeg kom hjem fra skytingen. Da var det bare å slenge på seg tightsa og komme seg ned på treningssenteret. For en bra dag det var!
I morgen er det trening igjen på Oslo Østre, og det ser jeg faktisk frem til :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar