2. juni 2012 - Stevne på hjemmebanen

I dag var jeg i Degernes for å hjelpe til med stevnet vårt og for å skyte litt. Det ble en lang dag i påmeldingen fra klokken åtte om morgenen til det siste laget (hvor jeg skjøt) ca klokka 1545. Men det er jo litt trivelig å treffe folk, samtidig som jeg også fikk jobbet litt med et logooppdrag.

Selvfølgelig er det jo litt trist at jeg ikke får deltatt på Norgescup-stevnene denne helgen. Det hadde vært skikkelig stas, men sånn er det - kan ikke få med seg alt, alltid! Trøster meg meg med at etter det jeg har hørt så er det er ganske så kaldt og blåser godt der oppe..


Blytjernbanen, bildet ble tatt i april i år.

Det var mye vind i dag, så jeg bestemte meg ganske så tidlig for å skyte med de raskeste skudda jeg har som er er kjøpaskudda fra Raufoss - Black King med 9,3 grams kule. Mer rekyl, men bedre i vinden.

På forhånd hadde jeg jobbet litt med den indre dialogen - holdt den relativt positiv - og var ikke overnervøs når jeg skulle skyte. Målet for selve skytingen var å følge triggerne (grep-ro-tøff) på hvert eneste skudd - ingen unntak! 

På prøveskudda tok jeg først tre skudd stående for å få følelsen der. Lå veldig høyt i skiva, men fant raskt ut at det var på grunn av skudda som er ladet hardere.. Liggendestillingen min slet jeg litt med å finne, så det ble litt stress med innskytingen. Men det siste skuddet satt i inneblinken. Selve serien synes jeg var litt rufsete, og spesielt det siste skuddet synes jeg gikk litt feil. Fokuset var uansett på triggerne, og det følte jeg at jeg klarte. Anvisningen viste fire innertiere og så en nier rett ut til høyre. Det var jeg litt overrasket over siden jeg trodde det var skudd nr. 4 som var på tur, men men.

Ståendeserien forløp igrunn ganske bra. Jeg merket at det dunket ekstra i børsa, men fokuset lå kun på triggerne og at det skulle gjennomføres helhjertet. Da jeg var ferdig var jeg veldig fornøyd fordi jeg følte jeg hadde fått til det som jeg hadde besemt meg for. Jeg var spent på anvisningen, også spesielt fordi jeg ikke hadde skrudd 3 knepp til høyre og 2 knepp ned som jeg pleier. Tendensen den siste tiden har jo vært at jeg ikke trenger å gjøre det.. Summen på ståendeserien ble 47 poeng - litt mer spredning enn det jeg hadde håpet på, men siden jeg hadde vært så flink med triggerne så var ikke summen så viktig :)

På kne satt jeg slik jeg hadde trent på i går - rett over ankelen og det var mer ro i børsa enn før. Jeg merket litt at rekylen var hardere på det første skuddet og at kanskje ikke nullstillingen var helt optimal. Jeg justerte litt, og så kom jeg "plutselig" på at jeg også måtte prøve å etterholde på de fire gjenstående skudda. Triggerne først, så etterholding. Og det gjorde jeg på hvert eneste skudd. Da merket jeg også at jeg ble enda mer avspent i kroppen på grunn av etterholdingen. Det fløt mye bedre, og det var mye lettere å trekke av. Det både så og føltes veldig bra! Anvisningen viste en fin samling - dog til høyre - så da snek det seg ut to niere til. Litt skuffa, men igjen så glei det fort over i å være fornøyd siden teknikken og følelsen hadde vært så god. Snart sitter samlingen i midten og da er det ikkenoe problem!

Prøveskudda før grunnlaget tok jeg som vanlig på stående. Det så veldig bra ut. På grunnlaget var jeg også veldig opptatt av å bruke triggerne effektivt. Både på stående og kne så det veldig bra ut. På liggende hadde jeg en del puls i børsa og fant ikke helt stillingen, men brukte ordet "tøff" slik at jeg skulle få et bra avtrekk. Fasiten ble som følger: en 9.4 nede til venstre, en 9.8 og en 10.0 i samling til venstre på stående - litt skjev igjen med andre ord. *10.7, 10.1, *10.5 til venstre på kne - veldig fornøyd med den! *10.7, 10.2, 10.0 og 9.8 litt her og der på liggende - egentlig sånn det så ut i siktet så da kan man vel ikke forvente mer heller. Det ble altså 97 poeng på grunnlaget, og tilsammen 241. En helt grei sum, men jeg var kjempefornøyd med selve gjennomføringen!

På prøveskudda før omgangen slet jeg veldig med å finne stillingen og skyte meg inn. Miragen fra børsa var veldig vanskelig og skudda gikk litt i hytt og pine. Jeg klikka litt innimellom for å få feelingen på flyten, og akkurat før stans skjøt jeg det siste prøveskuddet som satt i innertieren. Kunne egentlig ikke gjøre annet enn å stole på det og gjorde meg klar med fem + fem skudd. 

Starten på omgangen var veldig stakkato og treg. Jeg så på klokka da jeg byttet magasin og det gjenstod 35 sekunder og fem skudd. Da skrudde jeg opptempoet og det fløt kjempebra. Jeg roet det litt ned da jeg hadde igjen to skudd og ble ferdig 6 sekunder før tiden. Jeg var definitivt mest nervøs for å se hvor de første skudda gikk - men ble overrasket da de satt ganske bra. Så da jeg nærmet meg slutten følte jeg at det kunne holde helt inn på tross av at jeg satt bittelitt til venstre. Skudd nummer ni derimot tok turen akkurat på utsiden av blinken - 9.9... Så moralen er - ikke ro deg ned mot slutten av omgangen din hvis du har god flyt - bare kjør på istedet ;) Men 99 poeng var ikke så ille det. Og nok en gang hadde jeg fulgt planen som var å klikke det første skuddet/sjekke nullpunktet, bruke triggerne ro og spesielt tøff. Så summa summarum, jeg stod på standplass etter endt skyting med en skikkelig fornøyd og lettet følelse. Jeg hadde gjort jobben min! Og jeg har en sterk tro på at hvis jeg fortsetter med det på hvert eneste skudd, så vil poengsummen til slutt også stige :D

241 - 340 poeng.
Jeg fargekoordinerte grunnlaget fordi det er interessant
å se hvor treffpunktet til de forskjellige stillingene var i
forhold til hverandre.

Til neste gang noterer jeg meg at jeg skal fortsette å jobbe intenst med triggerne mine "grep-ro-tøff" og ikke minst ETTERHOLDE :) Jeg skal også trene mer liggende siden den nye stillingen ikke sitter helt enda. Og jeg skal ikke stresse - kun skyte det jeg har lyst til å skyte :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar