23. juni 2012 - Eidsberg, Trøgstad og Båstad

I dag har jeg skutt meg gjennom tre stevner. Det er virkelig en utfordring å holde fokuset oppe på så mange skudd, men jeg synes jeg gjennomførte på en god måte og er egentlig veldig fornøyd.

Siden jeg ikke hadde bilen i dag, ble det tog til Mysen og transport videre. Jeg liker jo egentlig best å kjøre selv siden det er mest tidsbesparende. Men jeg brukte togturen til å spise en god frokost og høre på iMaxFocus-cden. Nok en gang må jeg si at denne funker veldig godt! En super måte å spenne av på samtidig som man får fokuset på det man skal gjøre og det man er god på! 

Jeg startet skytingen på Eidsberg-banen. Jeg er igrunn veldig glad i denne banen fordi det er så god plass på standplass. En bokstavelig talt liten utfordring var myggen som svirret rundt - jeg kjente det stakk litt i ny og ne, men jeg lot meg ikke stresse. Roen var absolutt tilstede i dag - eller - jeg var jo spent - men det var en positiv spenning. Jeg hadde lyst til å skyte - lyst til å vise hva jeg kan og utfordre meg selv. Det er en fin følelse. Og effekten av den så jeg på 15-skudden - 148 poeng med to 9.9 på stående.. Klart jeg var litt mer spent på grunnlaget, og jeg så at jeg trakk av for tidlig på det tredje ståendeskuddet. Så glemte jeg en litt viktig detalj - å bytte magasin før jeg startet kneserien. Dermed var det tomt i magasinet etter to skudd.. Da mistet jeg en del tid, og i det det første liggendeskuddet smalt hadde jeg vel 15 sekunder igjen.. Ikke ideelt siden jeg bruker litt ekstra tid på å finne liggendestillingen nå for tiden. 

Fasiten ble rufsete serie, som i tillegg hadde en venstretendens - 94 poeng og årets dårligste grunnlag dessverre. Men men, det var min egen feil, så det tok jeg meg fatning, og 242 poeng var jo ikke så gæli. Jeg skjøt selvfølgelig også omgangen. Det fløt ok, og det var kult å se at det ble 100 poeng - 7 innertiere og to 10.0, gode som gull - 342 poeng.

148 - 242 - 342 poeng.

Neste stopp var Trøgstad. Også en bane jeg synes er ok å skyte på, selv om det er bittelitt trangt på førsteskiven. Også her fløt 15-skudden utrolig bra. Jeg hadde fire gode ståendeskudd og en utdrager og det fikk jeg også anvist. Hele 149 poeng ble det på 15-skudden, og denne gangen skulle jeg ikke klundre det til på grunnlaget!

På ståendeskudda fløt det ikke like godt som på 15-skudden. Jeg merket at jeg begynte å bli veldig passiv på avtrekkeren, og prøvde å skjerpe meg hele veien. Det så bedre ut enn det gjorde på forrige stevne, og jeg håpet at marginene skulle være på min side. Anvisningen viste to niere på stående, en på kne og TO sure niere på liggende. Isj - en litt lav/skjev serie nå igjen - den var sur! Men 244 poeng er ingen poengsum å deppe over. Dessuten gjenstod omgangen, så det var bare å nullstille seg.

Denne gangen synes jeg at jeg lå veldig bra og at flyten og tøffheten var på plass. Det eneste skuddet jeg var usikker på var det sjette - etter omladning. Samlingen var veldig fin - en liten høyretendens, men i innertieren. Så kom skudd nummer seks - 9.9 - æsj, akkurat stang ut! 99 poeng tilsammen med 7 innertiere - close, but no cigar. Tilsammen 343 poeng.
149 - 244 - 343 poeng.

Etter to stevner begynner hodet og kroppen å merke det. Men Båstad gjenstod og her skulle jeg også teste ut en ny type skudd. Dvs med en rekruttkule som skal gi mindre rekyl. Vinden var ikke noe å snakke om, så forholdene var gode. Første skuddet smalt med det nye ammoen, og jeg ble veldig overrasket - jeg merket ikke forskjell på rekylen på disse og de andre Diamond Line-kulene.. Vet ikke om dette satt meg litt ut, men jeg merket at jeg ble mer og mer passiv på avtrekket. Spesielt på stående var det ikke godt. Heldigvis var holdingen min og roen i kroppen bra slik at det reddet meg veldig. Det ble 49 på liggende, 49 på stående og 48 på kne med en venstresamling. 

Naturlig nok var jeg litt mer rolig nå med 146 som utgangspunkt foran grunnlaget, og nå skulle jeg i hvert fall få til det! Jeg plundret ikke noe nevneverdig på grunnlaget, og var veldig bra på avtrekket på stående! Allikevel synes jeg ikke det så helt rundt ut når jeg trakk av i de tre stillingene. Men jeg var spesielt nøy på liggende, for jeg var veldig lei de nierne jeg hadde fått på de andre to grunnlaga..

Det ble en litt vel spennende anvisning - tendensen var definitivt til venstre! En litt lav nier kom på det tredje ståendeskuddet, og jeg fortsatte med en 9.9 til venstre på det første kneskuddet.. skudd etter skudd satt til venstre, og jeg var overbevist om at jeg kom til å få niere på liggende også. Heldigvis var det stang inn denne gangen - to 10.0 på liggende! Derfor var jeg igrunn veldig fornøyd med 98 poeng på grunnlaget, og tilsammen 244. 

Nå hadde jeg ekstremt lyst til å skyte en god omgang. Prøveskudda slet jeg dog en del med. Vanligvis tar jeg fem skudd, men nå ble de ti - og litt her og der.. Det var litt rart fordi jeg følte jeg lå godt og tok gode avtrekk - men de gikk litt her og der. Men det var bare å nullstille seg foran omgangen. Børsa var tross alt varm, og miragen var på plass. Da er det kun nullstillingen, avspenning og gode avtrekk som gjelder. Og det følte jeg at jeg klarte å gjøre også - spesielt på de fem første skudda. Etter magasinbyttet fikk jeg litt dårlig tid, men det fløt jo godt, så det burde egentlig ikke ha noe å si. Summasummarum ble en litt uryddig omgang med en høy og en lav nier. Det var ikke så kult nei. Jeg hadde så lyst til å ha en stigning på dagens skyting, og nå var jeg umiddelbart skuffa. Jeg kastet ørepropphylsteret hardt ned i kassa. Det hjalp litt.

146 - 244 - 342 poeng

Ute i bilen var jeg allerede på mye bedre tanker. Det var bra skutt uansett! Det er utfordrende med tre stevner på en dag - samtidig som jeg hadde testet ut nye skudd. Og liggendestillingen er et "work in progress". Det var mye bra gjennomføringsmessig og det var en bra sum etter en lang dag :)

I tillegg har jeg nå sendt med børsa hjem til Degernes slik at pappa kan skyte børsa i benk for ordentlig teste rekkruttkula, men med lavere kruttinnhold. De skudda jeg skjøt med i dag på Båstad var like hardt lada som Diamond Line-kulene og det forklarer nok det at de hadde samme rekylfølelse. Så det skal bli spennende å se om løpet liker kulene eller ei. I tillegg skal løpet også få seg en skikkelig godpuss med messigbørsten.

Siden jeg da ikke har 6.5en her inne i Oslo denne uken, så blir det trening med .22en. Men det tror jeg kan være nyttig, siden det er fokus på avtrekk, avtrekk og avtrekk fremover (og liggende ++). På lørdag er det igjen klart for et nytt mesterskap, nemlig Fylkesmesterskapet. Så da er det bare å kjøre på :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar