18. juli 2010 - Felttrening på Blytjernbanen..eller?

I dag tok jeg nok en gang turen ut på Blytjernbanen - og det var feltbørsa som stod for tur! I går kveld ladet jeg mine første skudd, så det skulle bli spennende og se om jeg hadde gjort en bra nok jobb. Er ikke helt der at jeg tør å ta baneskudda enda, men et sted må man begynne!


Ladebordet i "gamlestua" med norsk dansbandmusikk i bakgrunnen - slikt blir det gode skudd av!


Aaaah - skinnende nylada feltskudd a lá Maren!

Været var ikke på topp i dag, med meget varierende og sterk vind fra siden. Derfor kunne det ikke bli en optimal sideveis innskyting, men fokuset måtte være høyden.



I det første skuddet smalt kjente jeg at noe var veldig rart og annerledes med avtrekket på børsa! Kunne ikke skjønne hva det var, men det var akkurat som om jeg ikke klarte å ta ordentlig avtrekk. Skjøt 3 x 6 skudd og justerte høyden før jeg bestemte meg for å legge felbørsa ved siden av banebørsa, ta tomt ladegrep og sammenligne. Forskjellen var ekstremt merkbar - banebørsa hadde et tydelig trykkpunkt som kom ca halvveis inn i avtrekksfasen. På feltbørsa kom avtrekket veldig "raskt" på i tillegg til at det var noe "grumsete" - og da tar det en stund før det deretter smeller!

Derfor justerte vi avstanden til trykkpunktet sånn at det skulle bli likt som banebørsa.. men da kom problem nr to. Nå hadde jeg pluselig en følelse av to "trykkpunkt" og det var forsatt grumsete og utydelig! Så etter et lite "familieråd" besluttet jeg at det ikke var noen annen utvei enn å bytte avtrekk - for heldigvis hadde vi det som ble ødelagt i fjor og reparert liggende klart til bruk! Det som er dumt er at dette løpet har gått veldig bra veeeldig lenge, så det å plukke fra hverandre børsa er ikke ønskelig. Da må børsa skytes i benk for kontroll av samling - og vi må håpe på det beste at vi klarer å skru den tilbake i "godform" igjen.


Mens pappa byttet avtrekket på feltbørsa satt jeg ute og prøvde alle de ferdiglada skudda sånn at jeg vet at de går lett og fint i kammeret til neste helgs skytehelg på Dokka..


I det jeg skulle inn i bilen for å hente noe i skytterbagen min, ble jeg litt overrasket da jeg så at eldstekatten på gården til min bror hadde funnet seg til rette.. Bare bakdøren stod oppe på bilen, så Miss var nok veldig fornøyd med å ha funnet seg en så lun og varm plass..

Etter gjennomkjøring av en god del skudd i banebørsa, var det nye avtrekket installert på feltbørsa. Skal si det var som natt og dag! Avtrekket var nå like crispt og tydelig som på banebørsa. Nå blir det bare spennende å se om vi får den til å gå like godt som før - men jeg krysser fingrene og tror på det. I tillegg blir det litt omrokkering av timeplanen - jeg drar tilbake til Oslo idag, men tar turen tilbake til Degernes på onsdag kvelden. Da blir det hjemmekontor på dagen og innskyting på torsdagskvelden + banetrening - før det blir avreise Dokka på fredags ettermiddag.

Og på tirsdag blir det trening i Oslo - det går i ett ja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar