3. juli 2010 - Fylkesmesterskap

Forrige helg kom jeg hjem igjen til Oslo etter en fantastisk flott tur til New York! Og denne helgen var det klart for litt skyting igjen. Fikk ikke trena uka som gikk for utstyret var i Degernes av praktiske årsaker.

I år var det Moss og Våler skytterlag som hadde tatt på seg ansvaret for å arrangere Fylkesmesterskapet. De har 300m bane som noen ganger kan være litt vindfull, men idag var det igrunn ikke så gæli. Målsettingen for dagens skyting var egentlig bare å prøve å huske på arbeidsoppgavene mine, og ikke stresse. Var ikke spesielt overnærvøs når jeg kom inn på banen, og siden det var en stund siden jeg hadde skutt stående så begynte jeg med 3 prøveskudd i den stillingen. Det føltes litt uvant, men kjente jeg hadde litt mer kontroll over kroppen enn før jeg dro. Avsluttet prøveskudda på liggende - og første tellende 5 skudden på liggende viste at jeg var veldig godt innskutt - 50 med 5 sentrumstiere!

På stående hadde jeg fokus på riktig skive, nullstilling, avspenning og å være tøff på avtrekkeren. Pulsen var tydelig i siktet, men følte allikevel at jeg hadde kontroll - at jeg turte å trekke av når jeg så blinken. Skjøt de fire første skudda ganske kjapt, men måtte jobbe med det siste som jeg til slutt desverre trakk av i feil øyeblikk. Ble litt skuffa over anvisningen på de 4 første skudda for jeg følte jeg hadde mer kontroll - mens det siste var ingen overraskelse - en 8´er!

På kne var det igjen fokus på riktig skive, nullstilling, avspenning og gode avslappa avtrekk. Det føltes som om jeg kanskje hadde en utrager, men ellers bra. Da er det spesielt surt å få anvist en lav og litt skjev serie! Nok en gang hadde jeg "flytta" kneserien min, og resultatet ble 5 niere! Surt som fy, men følelsen av gjennomføringen kan ingen ta fra meg for den var ganske bra!

Som jeg pleier tok jeg 5 prøveskudd på stående før grunnlaget. Samlingen var veldig bra, men uansett hva jeg gjorde så lå jeg rett over i niern! Justerte albue-, hånd- og skulderplassering osv, men den ville ikke ned i blinken! Derfor kom jeg frem til at jeg bare måtte skru 3 halve knepp ned før grunnlaget starta - i tillegg til at jeg skulle skru 4 opp igjen for å kompensere for den lave kneserien min.

Jeg følte jeg gjorde 3 gode avtrekk på stående - og spesielt det første skuddet - derfor ble jeg veldig overrasket når det ble en 9´er. Når jeg satt meg ned på kne så var det sinnsykt mye puls i børsa, så her trengs det mer fysisk trening og noen stillings- og remjusteringer. Surt med en 8´er på første skuddet, men det forundra meg ikke siden pulsen var så sinnsykt sterk i børsa. På liggende har jeg slitt litt med at det første skuddet jeg skyter går opp - og det gjorde det også denne gangen - over i 9´ern. Vurderer å trene inn et "klikkskudd" i grunnlaget for å forhindre dette. Uansett vil jeg si meg OK fornøyd med gjennomføringen av grunnlaget. Det var mye bra, og litt småplukk som så absolutt kan la seg fikses. Også det å skru mellom stillingene fungerte bra, men det er jo selvfølgelig helst noe jeg vil slippe!! Vi får se hvordan det går fremover..


Skytelappen - 236 - ingenting å ramme inn, men mye å lære av!

Etter at alle hadde skutt innledende ble det også klart at jeg "fikk lov" til å skyte finale (egentlig bare pga det dårlige oppmøtet). Jeg hadde selvfølgelig ingen sjangs på medalje, men det veldig fin trening! På prøveskudda sleit jeg en del med å skyte meg inn fordi jeg ikke hadde "skjørt gjennom" de skudda, så jeg fikk en del patroner som rett og slett ikke passa i børsa. Heldigvis hadde jeg rester fra Viken II som jeg bruke på innledende og som jeg kunne bruke på selve omgangen. For det veldig forstyrrende å få skudd i børsa som ikke passer så godt. Følte derimot at gjennomføringen av omgangen var bra, og spesielt hadde jeg god flyt på slutten. Men igjen ble første skuddet en nier, så jeg burde definitivt ha tatt ett klikkskudd før jeg begynte med skudda. Det kom også en nier til på 3 eller 4 skuddet. Resten av skudda var bra og jeg endte da opp med 98. Mer trening trengs så rutinen blir bedre. Og ikke minst, skudda skal prøves før stevner!

Poengsummessig var jeg selvfølgelig ikke fornøyd med dagens skyting - men når jeg ser på hvor skudda traff, så var det ikke så halvgæli allikevel. Jeg må bare fortsette å jobbe på - og forhåpentligvis vil jeg få muligheten til å trene med 6.5 sånn at jeg kanskje kan bli kvitt "flytting av serier" og bygge opp min egen selvtillit, spesielt i forhold til stående og kne.

Jobbe på - jobbe på!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar