Tanker rundt tanker..

Jeg leste en artikkel i dag hvor jeg bet meg spesielt merke i noen veldig kloke ord rundt det med metal- og teknikktrening..

"Jeg pleier å si at det tar et par måneder å lære inn en teknikk, men at det tar lenger tid å beherske teknikken i konkurranser. Noen klarer det ikke i det hele tatt selv om de trener mye, og det er her den mentale treningen kommer inn", forteller Joakim Bangstad til en lydhør gjeng.

Han går gjennom prinsippene for mental trening med avspenning, visualisering, målsetting og tro på egne ferdigheter.

"Det viktigste er kanskje at man ikke er redd for å prestere", sier han.

Artikkelen finner du HER.

Dette er så sant som det er sagt. Ofte føler jeg at jeg på en måte er redd for å prestere - på lik linje med at jeg er redd for å skyte dårlig. Det er noe jeg har vært klar over lenge, og jobbet veldig bra med det spesielt i banesesongen. Innendørs hadde derimot mest fokus på kne - og når jeg ikke kunne det lenger pga overtråkket, så ble jeg plutselig veldig obs på avtrekket mitt. Utfordringen er nå å bygge opp selvtilliten i forhold til den nye avtrekksteknikken! Det er vanskelig å kobinere hardt avtrekk med avspent kropp - men det skal jeg fikse.

Men det jeg virkelig får lyst til når jeg leste artikkelen var det å dra på samling! Jeg hører aldri at det er noe slikt på gang i f.eks Østfold. Det hadde vært veldig kult å trent en helg fra fredag til søndag med skyting i tillegg til teknisk trening og teori - sånn som de gjorde det i Mosjøen. Tenkt så gøy! Få tips, bli inspirert og møte skyttere som er like engasjert som en selv. Spesielt presskyting hadde vært sunt! For å tankle stess under konkurranser er det gull verdt å ha trent på slikt på forhånd. Å prøve og feile i pressa situasjoner uten at det teller hver eneste gang er nok veldig sunt for selvtilliten. Det er sånn man kan utvikle og bygge en trygg løsning når man føler at pulsen stiger..

Så hvis det er noen som vet om noe slikt som skjer - gi beskjed!

Men nå tar jeg kvelden for i dag - i morgen blir det påmeldingstjeneste på dagen, litt veiledning av unge skyttere på ettermiddagen og bittelitt egentrening på kvelden! Så er det 15-meterstevne i Halden og på hjemmebane i Degernes.. puh!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar