Landsskytterstevnet Evje 2009

Da var det klart for DFS skytternes største stevne, Landsskytterstevnet! Forrige gang LS var i Evje var jeg førsteårs juniorskytter, MEN jeg skjøt bare 6 skudd fordi jeg hadde "kyssesyken" og var utrolig syk.. Husker bare at det var veldig varmt, mye sol og at jeg fikk bekreftet sykdommen på militærlegesenteret på campen der vi lå.. Derfor håpet jeg på at kanskje det kunne gå litt bedre denne gangen.

FELT:


Et av mine mål på LS 09 var å ta "Minnemedaljen" på felten. Tidligere år har jeg slitt litt med å ta den, for jeg har aldri vært 100% innskutt, men i år gikk det riktig så bra: 58 poeng. En annen grunn til at jeg virkelig ville ha den medaljen var at den i år var dedikert den kjente sportskommentatoren og skytteren Kjell Kristian Rike som dessverre døde mai 2008. Et minnemedalje vel verdt å ha med andre ord!

Selve
feltrunden endte med 26/13, ikke superbra, men jeg kjente 3 av de 4 jeg bomma med. Til slutt var det stang- og felthurtigskyting i regn.. er ikke noe glad i denne typen skyting, men har man "betalt" for det, så kan man likegodt skyte! På stangskytingen hadde jeg fokus på å skyte 10, max 11 relativt kontrollerte skudd på de to holda. Det ble tilsammen 18 poeng, og stangbegeret var i boks.

Så var det felthurtigskytinga.. den gikk sånn:


Som dere sikkert ser så går klokka forsatt den dag i dag.. ser også ut som om jeg legger meg ned i "slow motion".. Andre har skutt ned alle tre skivene før jeg får ut det første skuddet - pinlige greier! Men men, trener absolutt ikke på det - og støtteapparatet får seg en god latter.. En stor takk til pappa og Hans Jørgen for bæring og annen støtte i feltløypa!!

BANE:

Så var det klart for baneskytingen. Planen var å kle på seg i god tid før jeg skulle skyte, og heller gå bort i skogen ved siden av for å tørrtrene stående og få fokuset og den positive følelsen på plass.. MEN det var visst ikke planen for denne dagen allikevel..


Ja, jeg kledde på meg i en halvtime før jeg hadde opprop, men idet jeg skulle samle sammen de "løse" delene for å begynne tørrtreningen så jeg at det var en ekstremt viktig ting som manglet: REMMA! Den satt på feltbørsa, som lå nede i bilen på campen! Ellers om åra har vi alltid kjørt opp til banen, men pga dårlig parkeringsmuligheter gjorde vi ikke det i år! Jeg løpte mellom "klagemuren" og folk og ringte som en gal. Enten måtte jeg få tak
i remma, låne en annen persons rem eller la være å delta! Pappa skulle prøve å ta bussen tilbake til campen og hente remma - men den tok vanligvis altfor lang tid. Lykken skulle heldigvis ha det til at han greide å haike med en militærbil som kjørte "over stokk og stein" både frem og tilbake!!! Det endte med at jeg rakk registreringen akkurat - og da mener jeg akkurat!! Helt sykt.. Men uansett var dette kanskje den værst tenkelige oppladningen.

Selve skytingen startet bra med 50 poeng på liggende, men på stående fikk jeg en overbærende følelse om at jeg ikke hadde lyst til å stå der, at jeg ikke var klar for dette! Prøvde å tenke arbeidsoppgaver for å løse opp, men hjalp lite.. Samlingsmessig var faktisk ikke ståendeserien min så dårlig, det var bare så synd at den ikke satt midt i skiva..


Det begynte bra med 50 på liggende (skive 35)..


Kneserien var ikke akkurat noe å hoppe i taket for, og heller ikke grunnlaget, men med tanke på hvor mye jeg hadde stresset/jaget meg opp og hvor nervøs jeg ALLTID er på Landsskytterstevnet, så er det ikke så ille allikevel. Synes det er potensiale her..


Noen hyggelige lyspunkt var det jo også, blant annet var mine foreldre så gavmilde og snille at jeg fikk lov til å velge mellom to veldig nyttige ting: ny skytterdress eller Scatt skytesimulator! Min gamle ABS X-act skytterdress har jeg vært superfornøyd med, men jeg fikk den i 2002 så den begynner å bli slapp og trang over skuldrene.. ABS har siden sist lansert en helt ny type dress som heter "Air X". Istedetfor canvas, bruker de nå Evotex, et slags "plastikkstoff" som ikke absorberer fukt, og kan derfor vaskes med klut - samtidig som det ikke mister sin stivhet og form.. Det eneste som er litt dumt er at de ikke har lillafarge i skinn og vanlig "canvasfarge" istedetfor hvitt på "plastikkstoffet- men det er kanskje noe man venner seg til - synes bare den er litt for hvit.. Når det gjelder Scatt skytesimulator, så var jo det noe som kunne gi meg mulighet til å faktisk trene i leiligheten. Den ville også vise meg hvordan mitt siktebilde er, og hva jeg eventuelt gjør feil i prosessen med å avlevere ett skudd. Valget var derfor enten å kjøpe ny dress og ikke få trena no særlig mer enn tørrtrening - eller kjøpe Scatt´en og endelig ha treningsmuligheten i leiligheten. Det var ikke et vanskelig valg - og det ble Scatt skytesimulator. Dessuten, skulle jeg bli lei hele skytinga, så var det jo ikke noe problem å få solgt den - da er det verre med en dress.. ;o) Tusen takk mamma og pappa!!

Landsskytterstevnet 2009 ble ingen stor høydare både når det gjaldt skytingen og været, men kanskje den gode karmaen fra LS i Elverum i 2000 er der fortsatt, slik at det blir en opptur i 2010 når jeg skal tilbake dit igjen..? Jeg satser på det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar